.
Mangalia | Judeţ: Constanţa | Punct: Movila Documaci | Anul: 2018
Anul:
2018
Epoca:
Epoca greacă şi elenistică;Epoca romană târzie (sec. II-IV)
Perioade:
Epoca romană;
Epoca elenistică
Categorie:
Religios, ritual şi funerar
Tipuri de sit:
Necropolă plană;
Necropolă tumulară
Județ:
Constanţa
Localitate:
Mangalia
Comuna:
Mangalia
Punct:
Movila Documaci
Persoane implicate și instituții:
Nume Prenume Rol Instituție
Bănică Teodor Institutul de Arheologie "Vasile Pârvan", Bucureşti
Bochnak Tomasz Instytut Archeologii - Uniwersytet Rzeszow - Polonia
Cetean Valentina Institutul de Arheologie "Vasile Pârvan", Bucureşti
Constantin Robert Muzeul de Arheologie "Callatis", Mangalia
Florea Alexandra Institutul de Arheologie "Vasile Pârvan", Bucureşti
Halbac Alexandru Institutul de Arheologie "Vasile Pârvan", Bucureşti
Ionescu Mihai Muzeul de Arheologie "Callatis", Mangalia
Mariș Ștefan Institutul de Arheologie "Vasile Pârvan", Bucureşti
Marţiş Florentina Institutul de Arheologie "Vasile Pârvan", Bucureşti
Sion Anişoara Institutul de Arheologie "Vasile Pârvan", Bucureşti
Sîrbu Valeriu responsabil Institutul de Arheologie "Vasile Pârvan", Bucureşti
Şuteu Călin Institutul de Arheologie "Vasile Pârvan", Bucureşti
Tarassov Mihail Academia Bulgară de Științe din Sofia - Institutul de Mineralogie și Cristalografie
Tarassova Evghenia Academia Bulgară de Științe din Sofia - Institutul de Mineralogie și Cristalografie
Ștefan Dan Institutul de Arheologie "Vasile Pârvan", Bucureşti
Ștefan Maria-Magdalena Institutul de Arheologie "Vasile Pârvan", Bucureşti
Teodor Alexandra Institutul de Arheologie "Vasile Pârvan", Bucureşti
Titorenkova Rositsa Academia Bulgară de Științe din Sofia - Institutul de Mineralogie și Cristalografie
Cod RAN:
Raport:

Movila Documaci a devenit, din 2018, obiectivul de cercetare al unui proiect de săpătură arheologică sistematică. Cercetările s-au desfăşurat în două campanii de teren, finanţate prin proiectul de cercetare PN-III-P4-ID-PCE-2016- 0621 ‚,Explorarea interdisciplinară a peisajelor tumulare ale anticei Kallatida (Nota 66) (2017-2019). Primele săpături în tumul au avut loc în perioada 1993-1995, sub conducerea lui V...aleriu Cheluţă- Georgescu, de la Muzeul ,,Callatis’’ din Mangalia. Rezultatele nu ajuns niciodată să fie publicate, iar documentaţia rămasă este deficitară. În 2017, actuala echipă de cercetare a reluat cercetările, efectuând o evaluare de teren şi o săpătură preventivă, ce a iniţiat o investigaţie geofizică extinsă, un studiu de arhitectură şi o cercetare geologică. În urma acestor activităţi s-au obţinut o serie de informaţii importante privind proiectul constructiv al movilei şi starea de conservare a structurilor antice. În 2018 s-au desfăşurat săpături de amploare, atât în zone anterior necercetate ale movilei, pentru verificarea rezultatelor investigaţiilor geofizice şi înţelegerea în ansamblu a monumentului tumular, cât şi în sectoare sondate prin săpături mai vechi, pentru care nu există documentaţie suficientă, cu scopul de a caracteriza mai coerent şi integrat structurile de zidărie reperate din anii ’90. Toate săpăturile au fost manuale, documentarea rezultatelor realizându-se atât prin mijloace clasice (secţiunile stratigrafice au fost desenate de Florentina Marţiş), cât şi digital (măsurători cu staţia totală referenţiate cu GPS cu precizie centimetrică – Alexandru Halbac şi Alexandra Teodor; fotogrammetrie de proximitate cu ţinte – Călin Şuteu; fotogrammetrie pe baza imaginilor aeriene înregistrate la joasă altitudine cu ajutorul UAV - Dan Ştefan). În paralel, s-a derulat un amplu studiu de parament, în interiorul cavoului, însoţit de cartarea amănunţită a zonelor de tencuială păstrată, a intervenţiilor antropice (moderne şi antice) asupra pereţilor, şi a degradărilor (aparente ori structurale). Studiile de arhitectură au fost coordonate de Alexandra Teodor, căreia în campania din toamnă i s-au alăturat arh. Teodor Bănică şi Alexandra Florea, studentă la Facultatea de Arhitectură, Univ. ,,Ion Mincu’’ Bucureşti, observaţii privind dinamica elementelor constructive şi a efectelor forţelor de descărcare fiind primite şi din partea ing. geolog Valentina Cetean. Ca suport de bază al observaţiilor realizate în teren în cadrul acestei cercetări s-au folosit: releveele realizate, în 1994- 1999, de arh. Anişoara Sion, precum şi ortofotografiile şi modelele digitale ale pereţilor obţinute pe baza prelucrărilor fotogrammetrice din fotografii de mare rezoluţie. Achiziţia imaginilor in situ şi prelucrările fotogrammetrice au fost realizate, în mai 2018, de Călin Şuteu. În cadrul unei vizite de lucru efectuate în octombrie 2018, partenerii de cercetare de la Academia Bulgară de Ştiinţe au colectat o serie de probe de tencuială, atât simple, cât şi colorate, de pe pereţii cavoului, din camera funerară şi din dromos-ul tencuit. Prelevarea s-a efectuat din zone marginale, în care tencuiala era deja parţial desprinsă de peretele suport, pentru ca efectul intervenţiei invazive să fie minim. Aceste probe urmează să fie analizate în laboratoarele de la Sofia pentru a identifica pigmenţii şi elementele componente ale mortarelor. Cercetarea geofizică prin metoda tomografiei de rezistivitate electrică (ERT) 3D (Dan Ştefan) a fost extinsă şi la sud de segmentul de manta păstrat, în zona care a avut cel mai mult de suferit de pe urma intervenţiei mecanizate ilegale din 1993. În mod surprinzător, deşi aici stratul antropic a fost practic ras cu excavatorul, cercetarea geofizică a relevat că zidul perimetral al movilei a supravieţuit, măcar atât cât să i se poată contura traseul general. Rezultatele studiului ERT nu indică un zid continuu; motivele pentru întreruperi (datorate fie proiectului iniţial de construcţie fie distrugerilor) nu pot fi elucidate fără săpătură. Astfel, ţinând cont de rezultatele investigaţiilor geofizice şi de săpăturile realizate până în prezent, se poate spune că întreaga movilă, cu excepţia unor zone de acces (identificate prin săpătură, de exemplu în Sectorul de vest) a fost împrejmuită de un zid din piatră de cca 90 cm lăţime şi cel puţin 1 m înălţime, perimetrul descris neformând un cerc perfect. Un cerc cu raza de 27 m şi un centru, aproximativ în mijlocul soclului (deplasat cu max. 80 cm NE), se potriveşte bine cu segmentele nordice şi vestice de zid, dar depăşeşte cu 1,5 m până la 3 m cele două segmente recent identificate prin ERT, pe latura de sud a movilei. Diferenţa cea mai mare se înregistrează în sectorul ESE al movilei, cel apropiat intrării, zonă în care se presupun şi activităţi de completare a mantalei într- o fază ulterioară construcţiei iniţiale a movilei. Săpăturile arheologice s-au derulat în următoarele puncte: a) Sectorul ,,Intrare’’ (S.1, S.8); b) Sectorul de Vest (S.2, S.4, S.5, S.7); c) Sectorul de Nord (S.3); d) Sectorul ,,Interior’’ (S.9)– vezi Pl. I. Sector Intrare: cuprinde zona intrării actuale în cavou, ce nu coincide, însă, cu punctul de acces antic; dromos-ul, în extremitatea sa estică, a fost demantelat încă din vechime, placa de beton armat fiind turnată în locul în care zidurile coridorului acoperit cu lespezi aşezate în două ape s-au păstrat în elevaţie completă. Săpăturile în acest sector le-au continuat şi extins pe cele din 2017, urmărindu-se punerea în relaţie stratigrafică a structurii cavoului cu singurul segment de manta păstrat în elevaţie - în apropierea intrării, la sud de aceasta. Aici, într-un spaţiu disponibil săpăturii arheologice pe un perimetru foarte restrâns (din cauza construcţiei moderne a poligonului militar, ce suprapune parţial mantaua movilei), s-a considerat că ar exista şanse de a se surprinde în succesiune stratigrafică toate etapele de construcţie şi intervenţie ulterioară asupra construcţiei tumulare: 1 - extinderea dromos-ului cu segmentul acoperit cu lespezi aşezate în două ape, într-o fază presupus ulterioară construcţiei dromos-ului acoperit cu boltă semicilindrică; 2 - etapa de acoperire/umplere a intrării în cavou, petrecută în antichitate, posterioară celei de construcţie a dromos-ului din faza 2 şi, evident, ulterioară realizării înmormântării; 3 – intervenţiile, demantelările şi, cel mai probabil, locuirea în interiorul şi în zona intrării cavoului în perioadă romană târzie (sec. IV-VI p. Chr.); 4 – eventuale urme ale unei locuiri din perioada secolelor IX-XI p. Chr., atestată prin prezenţa unei seriei de graffiti tipice perioadei, zgâriate pe pereţii dromos-ului din faza 1; 5 - distrugerile din vremea ridicării poligonului militar, ce a inclus şi o nivelare a locului şi folosirea pământului din mantaua tumulului; 6 - distrugerile din 1993 când movila a fost săpată parţial cu excavatorul de persoane neautorizate; 7– modificările terenului şi mutarea de sol şi pietre cauzate de săpăturile din 1993-1995, parţial documentate; 8 - intervenţiile în scopul conservării monumentului (instalare uşă metalică, instalare placă şi uşă de beton, îmbrăcarea cu ciment a unor zone de ziduri) rămase nedocumentate. S.1, trasată în 2017, pe 12 m lungime, la nord de placa de beton, a fost prelungită în două etape, corespunzătoare celor două campanii ale lui 2018, cu un total de 7,5 m spre SSV, pentru a explora posibilitatea continuării pereţilor dromos- ului, pe sub placa de beton şi, implicit, pentru a documenta modul şi perioadele în care dromos-ul a fost distrus. Săpăturile din acest sector au pus în evidenţă faptul că pereţii dromos-ului, atât cel de nord, cât şi cel de sud, mai continuă pe o lungime de cca 1,75 m faţă de interiorul plăcii de beton. Extremităţile estice păstrate ale celor doi pereţi coincid, ca linie generală (Pl. IIb). Peretele de nord, evident afectat de săpătura din 1993-1994 şi de lucrările de instalare a plăcii de beton, s-a mai păstrat intact doar pe prima asiză, aşezată peste o plintă. Prima asiză, de 47 cm înălţime, este reprezentată de un bloc masiv, paralelipipedic, lucrat îngrijit pe feţele de contact şi de expunere. Asiza a doua a fost găsită deplasată din poziţia sa originală, în sus şi aparent rotită, fiind aşezată peste o umplutură modernă. Peretele de sud se păstrează pe o asiză formată din două blocuri, aşezate peste o plintă. Cota absolută a nivelului pe care s-ar fi călcat în dromos-ul din faza 2 este de 43,59 m (peretele de nord), plinta peretelui de sud fiind uşor scufundată (cu 3 cm) – posibil datorită tasării generale a întregului perete de sud – situaţie observată şi în zonele păstrate în elevaţie completă. Cota nivelului de călcare în camera funerară este de 43,56 m. În cazul peretelui de nord s-a observat că acesta a fost aşezat într-un şanţ de fundare săpat într-o amenajare iniţială de tip manta, formată din mai multe straturi succesive de sol cu caracteristici diferite (culoare, textură), intenţionat compactate. Şanţul de fundare, săpat pe cca 1,15 m lăţime (N- S), a fost umplut cu piatră spartă şi lut galben; el are max. 20 cm adâncime, dar sub plintă este de doar 2-3 cm. În şanţ au fost aşezate plinta, prima asiză şi pietrele cu care s-a umplut şanţul pe exterior. Şanţul corespunzător peretelui de nord a fost observat cum continuă spre est încă 107 cm, intrând în malul estic al săpăturii, ceea ce poate fi considerat un indiciu că şi peretele dromos-ului putea să fi fost mai lung, dar a fost demantelat, fără ca distrugerea să meargă mai jos de nivelul plintei. Spaţiul cuprins între pereţii dromos-ului, în sectorul cercetat, a conţinut o cantitate mare de piatră, fragmente neprelucrate şi neorganizat depuse, dar şi numeroase fragmente ceramice din perioada secolelor IV-VI p. Chr. Acest ,,depozit” pare a fi rezultatul unui proces de sedimentare petrecut într-un interval mai lung. În interiorul coridorului de acces, pe toată lăţimea secţiunii, din mal în mal, deci pe direcţia E-V, a fost identificată o succesiune de cel puţin 2 niveluri de piatră măruntă, aşezată compact, separate de lentile de sol lutos de culoare cărămizie, cel mai târziu dintre acestea aflându-se la cota de 44,27 m. Pentru moment interpretăm aceste suprafeţe de piatră ca reprezentând niveluri de călcare din perioada romană-târzie, folosite în timpul în care în interiorul cavoului s-a locuit sau au avut loc alte activităţi, în mod repetat. Săpătura în S.1 nu este încheiată. Sectorul de Vest: În acest sector secţiunile din campania precedentă au fost continuate şi extinse, în special S.2, care a ajuns la finalul lunii mai 2018 să măsoare 18 x 3 m (Pl. IIa). Ea a fost prelungită în aşa fel încât să asigure, prin profilul peretelui său nordic, completarea informaţiilor privind extremitatea vestică a profilului stratigrafic magistral prin latura sudică a mantalei – rezultată în urma intervenţiilor mecanizate ilegale din 1993 – profil ce se doreşte a fi la un moment dat descris complet. Datorită condiţiilor specifice de timp şi resurse, acest profil nu va putea fi cercetat într-o singură campanie. Împărţirea pe carouri (2 m lungime) a secţiunilor din acest sector a avut ca referinţă generală caroiajul secţiunii S.2 (care porneşte cu 1 din capătul vestic) Dintre rezultatele înregistrate în Sectorul Vest, în campania 2018, amintim următoarele: • Zidul 1/zidul ring al movilei/krepis, măsoară cca 90 cm grosime şi s-a păstrat pe înălţimi variabile, între 30 şi 95 cm; modul în care se prezintă feţele sale sugerează cu nu a fost construit unitar, deşi tehnica este similară, dar nu interpretăm acest lucru prin prisma unor diferenţe cronologice cât mai degrabă, ca rezultatul unor echipe diferite de constructori; luând în considerare dărâmătura zidului din acest sector, nu credem că zidul a fost cu mult mai înalt; acesta a fost ridicat fără fundaţie, direct pe nivelul de construcţie – bine bătătorit, reprezentat de un strat de sol brun-negru, compactat, cel mai probabil adus. Cota absolută pentru talpa zidului ring (Z1) în S.2 este de 44,86 m, în S.5 - 44,93 m (cu 70 - 80 cm mai sus decât Zidul 1 în sectorul de Nord). Este un zid plin de piatră, cu pietrele bine potrivite la feţe. Segmentul din S.2, vizibil pe faţa sa interioară, este deosebit de îngrijit lucrat din lespezi subţiri, foarte bine potrivite. • Zidul ring al movilei (Z1) nu a fost continuu; întreruperea zidului observată pe datele geofizice (3D ERT), începând cu S.5 spre nord, s-a confirmat prin săpătură; interpretarea cea mai probabilă a acestei situaţii este aceea a existenţei unui spaţiu de acces, orientat vest-est (dinspre drumul antic spre centrul movilei, poate spre monumentul din vârf) - amenajat în mod special şi parte a proiectului constructiv iniţial, cu ziduri de o parte şi de alta, adosate zidului ring. Dacă zidul ce formează latura sudică a acestui spaţiu de acces (a cărui structură de ansamblu nu este încă clară) a fost identificat prin săpătură (Z2), în S.7, latura nordică este, pentru moment, doar presupusă pe baza cercetărilor geofizice. Datele geofizice indică un spaţiu de acces, cu o deschidere de 13,6 m pe arcul ringului. În S.5 s-a identificat colţul interior al zidului Z1 cu zidul Z2. Colţul exterior nu s-a mai păstrat. Faptul că dărâmătura zidului Z2 a fost descoperită strict pe o latură a acestuia (în S.7, spre nord) este principalul argument că a existat un spaţiu gol, neocupat de manta. Practic, zidul Z2 placa mantaua movilei, pe partea de sud a spaţiului liber – ceea ce explică de ce nicio piatră din zidul Z2 nu a căzut ”în spate”, spre sud. Nivelul de amenajare a zidului Z2 este foarte apropiat cu cel al zidului ring (Z1) din sectorul vest (cota 44,93 m) – fiind marcat de o lentilă subţire de piatră spartă (resturi de cioplire) şi pământ galben. • Pe exteriorul zidului-ring (Z1), la 5 m sud de colţul spaţiului de acces, a fost alipita, pe latura sa scurtă, o platformă rectangulară (Z3, 6 x 4,5 m) plină, din piatră, cu feţe lucrate relativ îngrijit sub forma unor paramente; latura vestică a fost, parţial, distrusă de lucrări agricole moderne; cea sudică s- a prăbuşit, tot parţial, într-un şanţ, probabil săpat încă din Antichitate, aşa cum sugerează materialul amforic descoperit la baza şanţului; platforma putea să reprezinte o bază pentru un element decorativ sau comemorativ (statuie, altar) expus la marginea movilei, lângă zona de acces spre monumentul din vârf. Elevaţia maximă (60 cm) s-a păstrat în colţul său de NE, pe latura vestică ajungând la sub 10 cm. • Şanţul în care s-a prăbuşit latura de sud a platformei Z3 a fost săpat paralel cu zidul Z1, măsoară în partea superioară 4,70 m. Pe fundul său, la adâncimea de 2 m de la nivelul actual de călcare, şi cu 80 cm mai jos faţă de nivelul de construcţie a zidului Z1, s-au identificat două lespezi de piatră, aşezate una lângă alta, ca un pavaj. Prăbuşirea laturii de sud a platformei (Z3) în acest şanţ s-a petrecut dintr-o dată, poate datorită slăbirii stabilităţii zidului, în condiţiile existenţei în apropiere a acestei cavităţi; deşi spaţiul disponibil observaţiilor a fost restrâns, în S.2 (în dreptul carourilor 6 şi 5 din S.2), preliminar considerăm că şanţul a fost săpat în mod intenţionat de la nivelul de amenajare zero al movilei. Scopul şi dimensiunile sale nu sunt încă clare. • La 4 m est de zidul ring Z1, spre interiorul movilei, în S.2, a fost identificat atât geofizic, cât şi prin săpătură, zidul Z4, construit din piatră, în tehnică mai puţin îngrijită decât Z1; traseul acestuia nu este paralel cu zidul centură; el măsoară 70 cm lăţime şi a fost construit direct pe nivelul de amenajare a movilei (44,80 m), păstrându-se pe o înălţime de 1,80 m; de o parte şi de alta a sa au fost depuse straturile de pământ ale mantalei, orientate în direcţii opuse, cu zidul ca punct central; preliminar, el poate fi considerat ca o structură de ranforsare a mantalei. Din cercetările geofizice şi imaginile păstrate din săpăturile vechi ştim că mantaua a conţinut mai multe astfel de ziduri.

English Abstract:

Starting with 2018, the tumulus Movila Documaci has become the objective of a systematic excavation plan with funds received in the national research project PN-III-P4-ID-PCE- 2016-0621 ’The Interdisciplinary Exploration of tumuli landscapes of ancient Kallatis’ (2017- 2019) (nota 67). The initial researches were undertaken, during 1993-1995, under the supervision of Valeriu Cheluţă-Georgescu, by ‘Callatis’ Museum in Mangalia, but the results have never been published and the surviving documentation can be considered insufficient. In 2017 the present research team has reopened the excavations, first by organising a survey, then a rescue dig based on an extended geophysical assessment, a geologic study and an architectural analysis (nota 68). As a result, significant data regarding the construction of the mound and the conservation state of its inner structures were obtained.
In 2018 the team undertook extensive excavations, in both previously un-researched areas of the mound (for verification of the geophysics results and gaining insight in the overall construction design of the tumulus), and inside old trenches (with the purpose of producing relevant and coherent documentation for the already identified structures). All the excavations were conducted through manual means, and documented by both traditional and digital methods (including UAV photogrammetry and total station measurements). In parallel a team of architects mapped the anthropic interventions observable on the tomb walls (ancient and modern) and the de plasters’ and stone blocks’ degraded areas. Their work, besides field observations, was based on the study of high resolution orthophotographs and digital terrain model of the walls obtained through photogrammetric study and use of Structured Light Imaging.
The team partners from Bulgarian Science Academy collected several samples of plasters for further analysis concerning the identification of pigments and composition of building and decorative materials.
The geophysical survey by 3D electrical resistivity tomography was extended on the southern sector of the mound – in the area which was the most destroyed by heavy machines’ illegal activity during 1993. Surprisingly, the results revealed that the ring wall survived in two fragments also in this part of the mound. Taking in consideration the geophysics and excavation results we can say that, with the exception of certain areas used as access passages, the mound was surrounded by a dry stone wall, around 90 cm thick, at least 1 m high, built without foundation directly on an initial levelling, with slightly worked blocks arranged in rows. The described shape of this krepis does not resemble a perfect circle. A circle with a radius of 27 m and a centre placed roughly in the middle of the base for the exterior statue includes well the wall segments on the north and western sectors but fails to reach the SSE ones, which stand, as concerns the ERT, with 3 m on the ‘outside’.
Excavation sector ‘Entrance’: includes the area surrounding the present access point into the tomb which does not correspond with the ancient one – it is merely the place where the walls of the latest phase of the dromos were preserved in complete elevation and were blocked with a modern wall of concrete. The eastern part of the funerary corridor was dismantled at least since the Late Roman period. The 2018 excavations revealed that the dromos walls continue underneath the concrete wall foundation for at least 1.75 m, but their initial length could had been even longer as the foundation ditch for the northern wall was identified to extend towards east for another 1,07 m – until the S.1 trench margin. This small ditch, 20 cm deep, 1,15 m wide, was filled with yellow clay and smashed limestone. It was excavated in a previously built structure resembling an embankment sequence. The material found in the area where the dromos walls were dismantled dated generally in the period 4th-6th c. BC. The appearance of the deposit here suggest a long and repeated use of the area (tomb and its entrance) for various activities, possible even habitation.
Excavation sector West main results:
• the ring wall (Z1) in this sector was preserved on variable elevations ranging from 90 to 30 cm; even if the building technique is in its main principles the same, the aspect of the preserved wall exhibits certain differences regarding the care of treating (selecting and fitting) the stone blocks which we interpret not as chronological variations, but as proofs for simultaneous building by several working teams. The absolute elevation for the wall base is in this sector 44,86 m, with 70 cm higher than in its northern sector.
• the mound walled enclosure was not continuous; the interruption observed first on the ERT results, as beginning from S.5 towards north, was confirmed during excavation. A second wall (Z2), adjoined to the ring wall (Z1), was built in a similar technique and on the same elevation/building level on a west-east direction, bordering on the southern side a 13,6 m wide empty space (not covered with an embankment). In this empty space we found now the stone debris of the partially collapsed wall. The southern face of the wall stands however very well preserved being covered by the embankment. As a general direction, this passage connected the ancient road to which the mound was connected (in its western side) with the centre of the mound where the monument was exhibited.
• on the exterior of the walled enclosure, at 5 m south from the corner of the access passage, a rectangular solid stone platform was attached on its shorter side (6 x 4.5 m). It could had functioned as a base for a statue or alta placed on the periphery of the mound in the vicinity of the road and ‘access passage’.

Bibliografie:

Ionescu, M., Georgescu, N., 1997, Cercetări perieghetice în teritoriul callatian, SCIVA 48 (2), p. 155-175;


Ştefan, M.-V. Sîrbu, Ştefan D. 2017, Tumuli, roads and plots. Decoding the monumental funerary space of the 4th-3rd centuries BC Kallatis, JAHA 4 (1) 2017, p. 52-84;
Ştefan, M., Sîrbu, V. 2016, Early-Hellenistic Barrel- Vaulted Tombs from Kallatis. În F. Coimbra, D. Delfino, V. Sîrbu, Cr. Schuster (eds.) The emergence of warrior societies and its economic, social and environmental consequences - Proceedings of the UISPP Congress in Burgos 2014, BAR, Archaeopress.

Note Bibliografice:

66 kalla.net4u.ro


67 More about the project at web address: kalla.net4u.ro
68 See the CCAR Report for 2017 Campaign

Sursa:
Cronica cercetărilor arheologice din România
Editor:
INP
Limba:
RO