Nume | Prenume | Rol | Instituție |
---|---|---|---|
Ţeicu | Dumitru | responsabil | Muzeul Banatului Montan, Reşiţa |
Cercetările de arheologie medievală de la Baziaş s-au derulat în perioada 12 iulie–1 august 2005. Săpăturile au fost finanţate de MCC şi MBM Reşiţa. Mănăstirea Baziaş este situată la gura unei văi largi de la poalele Munţilor Locvei. În această zonă Dunărea a format un bazinet, al cărui contur sub forma unui arc de cerc, care are unul din capete sprijinit la vărsarea Nerei în Dunăre, iar celălalt la S de Bazia...ş. Culmile domoale şi joase ale Munţilor Locvei încheie spre răsărit bazinetul de la Baziaş, coborând până în albia fluviului. Pe extremitatea nordică se află culmile prelungi ale dealurilor Izbişte şi Palanaciki breg, în timp ce spre răsărit se desfăşoară culmile dealurilor Vârgulia, Topovişte şi Gradici. Văi transversale ce coboară dinspre E spre V la Dunăre fragmentează aceste culmi joase şi tocite. Mănăstirea de la Baziaş, cu hramul Sfântul Ilie, apare consemnată în defterele turceşti din anii 1569-1579 în nahia Caraş-Vicinic. În imediata sa vecinătate erau menţionate satele Camendin, o aşezare pustiită Iyaş-Varadin şi Okrugliţa1. În privinţa aşezării pustiite Iyaş-Varadin remarcăm faptul că numele acesteia se află într-o conexiune directă cu prezenţa unei cetăţi în zonă, cât şi cu hramul mănăstirii din veacul XVI. Tradiţia istorică provenită din mediul monahal al veacului XVIII fixa momentul întemeierii mănăstirii de către despoţii sârbi din veacul XV. Această opinie, nesusţinută de informaţii din documentele scrise, a fost preluată în istoriografia sârbă şi românească până la momentul actual. Investigaţiile arheologice de la Baziaş au demarat în anul 2002 şi au drept scop constituirea unui dosar arheologic care să aducă informaţii despre momentul de început al acestui aşezământ monahal. Trebuie precizat faptul că întreaga cercetare arheologică a fost structurată pe topografia actuală a mănăstirii în cadrul localităţii Baziaş, aşa cum s-a format în cursul veacului XIX, când Baziaşul a devenit un port important la Dunăre şi un nod feroviar. Astfel, biserica este înconjurată de un zid de incintă, care delimitează un plan rectangular neregulat cu dimensiunile pe axe de 43 x 28 m. În colţul nord-vestic al incintei mănăstirii se află un spaţiu de locuit pentru călugări. Cercetările anterioare, derulate pe laturile de S şi de N ale bisericii, au evidenţiat o necropolă din care au fost cercetate 34 de morminte şi urme de locuire din prima epocă a fierului şi din sec. IV p.Chr. Săpăturile arheologice din anul 2005 s-au concentrat pe spaţiul nordic al bisericii cu scopul de a verifica întinderea necropolei, pe de o parte, şi în egală măsură, pentru a surprinde urmele vechilor chilii, care ar fi putut oferi, prin materialul arheologic, repere pentru datarea bisericii. S.6 din anul 2005 are următoarele caracteristici: 11 x 4 m, fiind amplasată în prelungirea lui S1 şi S4, până în apropierea zidului de incintă al bisericii. A fost identificat planul parţial al unei construcţii din zid, din care a fost surprins un zid, orientat E-V şi alte două dispuse N-S. Zidurile construcţiei, cu grosimi de 0,50 m, au fost realizate din piatră locală cioplită. Adâncimea fundaţiei nu depăşeşte 0,60 m. Materialul arheologic găsit oferă puţine informaţii privind datarea acestei construcţii, care se leagă fără îndoială de începuturile mănăstirii Baziaş.
Baziaş Monastery is situated at the mouth of a wide valley at the foot of Locvei Mountains. The monastery at Baziaş, having Eliah as patron saint, is mentioned in the Turkish documents dating to 1569 - 1579 in the Caraş-Vicinic region. In its close vicinity there were Camendin villages, a deserted settlement, Iyaş-Varadin, and Okrugliţa. As regards the deserted settlement of Iyaş-Varadin, we remark that its name is directly related to the presence of a fortification in the area, and to the patron saint of the 16th century monastery. According to the historical tradition of the 18th century monastic environment the monastery was founded by Serbian Despots during the 15th century. That opinion, not sustained by written documents, was taken over in Serbian and Romanian historiography up to the present day. The archaeological excavations at Baziaş started in 2002 and aimed at building up an archaeological file bringing in data on the early period of this monastic establishment. It should be specified that the archaeological excavations followed the current topography of the monastery within the locality of Baziaş, as formed during the 19th century, when Baziaş became an important port at the Danube and a railway node. Thus, the church is surrounded by a precinct wall, delimiting an irregular rectangular plan sized 43 x 28 m. In the north-west corner of the monastery precincts there are the living quarters of the monks. Earlier excavations, undertaken on the south and north sides of the church, uncovered a cemetery in which 34 tombs were excavated, as well as occupation traces from the First Iron Age and the 4th century AD. The 2005 archaeological excavations focused on the north space of the church in order to verify the extension of the cemetery, on the one hand, and, equally, to find the traces of the old cells, that might have provided, due to the archaeological material, clues to the dating of the church. The archaeological material found provides little information on the dating of this construction, that is undoubtedly related to the beginning of Baziaş Monastery.